External Branding: laat zien wie je bent

In navolging van ons artikel over internal branding, gaat dit artikel over external branding. Ook external branding is zo’n begrip die niet bij alle mensen duidelijk is en waar niet de juiste waarde aan wordt toegekend.

Laat zien wie je bent

Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid ervan te vergroten. Deze vorm van marketing is niet zozeer bedoeld om de markt aan te zetten tot actie maar meer om waarde op te bouwen en andere marketingactiviteiten te ondersteunen. Branding is bouwen aan je merk.

Eén vorm van branding is merchandising: fysieke producten waarop het logo wordt geprint, gegraveerd of geborduurd. Dit kunnen promotieartikelen zijn zoals pennen, kleding, sleutelhanger en relatiegeschenken.

Branding kan ook slaan op het doel en de vorm van andere reclame-uitingen. Bijvoorbeeld een spot op radio of tv die vooral bedoeld is ter ondersteuning van de bekendheid en de perceptie van het merk. Ook sponsoring van sport, evenementen en organisaties en de daar tegenover gestelde exposure kan als branding worden beschouwd.

In nog bredere zin kunnen alle activiteiten en contacten met klanten worden beschouwd als branding. Elke vorm van interactie met klanten en het publiek bepalen immers de perceptie van het merk. Dus ook de ervaring bij producten en dienstverlening zelf is bepalend voor het gevoel dat een product of merk oproept.

Activiteiten rondom branding vallen onder brand management.

Sluit Menu
WhatsApp chat