Internal branding: zijn wie je bent

Je leest en hoort het overal: internal branding is hot. Maar wat is het nu eigenlijk en kan ik het ook op mijn organisatie toepassen? In dit artikel proberen we dit  kort en bondig uit te leggen.

Houding en gedrag

Internal branding is het gebruiken van de merkidentiteit om de interne organisatie te sturen op het vertellen van de belofte die aan de markt wordt gedaan. Een proces waarin, vanuit de merkidentiteit, de houding en het gedrag van medewerkers wordt aangestuurd. Organisaties moeten hierdoor soms het gedrag van medewerkers veranderen en dit is met internal branding zeker geen ‘mission impossible’.

Hogere betrokkenheid

Doel van internal branding is het verbeteren van de werkcultuur, waardoor medewerkers de merkbelofte beter in de gewenste klantervaring kunnen omzetten. Maar ook ontstaat er een hogere betrokkenheid bij de organisatie!

STEVIG FUNDAMENT

Randvoorwaarde voor een goede internal branding is een sterke merkidentiteit, deze moet gegrondvest zijn op een stevig fundament. Kernwaarden uit alle lagen van de organisatie die worden vertaald naar een aansprekend verhaal, maakt de merkidentiteit helder voor iedereen.

Sluit Menu
WhatsApp chat